2023
Arca Linea
05.06.-16.09.2023
SOLO-Exhibition: Drawings

Mindful music
Abstract Ink-Drawings, variations of apricot-melon (deutsch-japanische Freundschaft)












2022
REFLET – SCHWINGUNGEN – REFLECTIONS
SOLO Exposition (Drawings, Paintings, Objects) in France








Alarm! Signals – warnings and tendencies
(Soundclip in the VIDEO folder // deutsche Textversion und Clip im VIDEO Ordner)
At the beginning of the 1980s, jet fighters break the sound barrier over German cities, the recommended behaviour in the event of a nuclear attack can even be looked up in the telephone book, Reagan becomes US president, Brezhnev is still in power. Escalation is on the horizon. Meanwhile, a new type of Virus – HIV – is silently spreading.
The Peter Brötzmann Group records ALARM in November 1981. The work begins with the sounds of a siren alarm, which is mimicked by the musicians in a frighteningly realistic manner.
In today´s worlds, there are also wars, atrocities, and destruction, and they are getting closer. We also have a new virus: ALARM
Alerte! Signaux – Avertissements et tendances
Au début des années 1980, des avions de combat franchissent le mur du son au-dessus des villes allemandes, le comportement recommandé en cas d’attaque nucléaire peut même être consulté dans l’annuaire téléphonique, Reagan devient président des États-Unis, Brejnev est toujours en poste. Les signes indiquent une escalade. Pendant ce temps, un nouveau virus, le VIH, se propage tranquillement.
Le groupe Peter Brötzmann a enregistré ALARM en novembre 1981. Le point de départ de l’œuvre est constitué par l’imitation d’un réalisme alarmant des sons d’avertissement d’une sirène par les musiciens. Les guerres, les atrocités et la destruction abondent dans le monde aujourd’hui – et elles se rapprochent. Nous avons également un nouveau virus : ALARM.
Graphic interpretation of the 1st part of the piece `Alarm´ by Peter Brötzmann (LP: Alarm, part 1). The lines indicate the wave-like unanimity of the wind instruments.

MG
Das Maschinengewehr gilt als die tödlichste aller Waffen. Tatsächlich wird bis heute die überwiegende Zahl aller in Kriegen und Bürgerkriegen umgekommenen Menschen nicht von Raketen oder Granaten, sondern durch den Beschuss von Maschinengewehren getötet. Machine Gun von dem Peter Brötzmann Octet wurde 1968 eingespielt. Damals waren mehr als eine halbe Million US-amerikanische Soldaten in Vietnam stationiert, um die nordvietnamesische Armee und die mit ihnen verbündeten Vietcong zu bekämpfen. Zeitgleich tobte der Biafra-Krieg in Nigeria, der weitaus weniger Aufmerksamkeit erhielt als der Krieg in Vietnam. Selbst Kriege haben eine Rangfolge.
Machine Gun beginnt ohne jede Einleitung mit ohrenbetäubenden Explosionen aus purem Sound, ist ein wildes Gemetzel, eine kollektive Energieproduktion, in die sich bis zur Erschöpfung immer wieder neue Lärmsalven mischen. Zwei Bassisten, zwei Schlagzeuger, drei Saxophonisten und ein Pianist erreichen einen derartigen Lärmpegel, dass die Mikrofone bei der Aufnahme mit Decken verhängt werden mussten. Peter Brötzmann kommentiert lakonisch: „Eine brutale Gesellschaft, die Biafra und Vietnam zulässt, provoziert natürlich eine brutale Musik.“
Machine gun
The machine gun is considered the deadliest of all weapons. To this day, most people who have died in wars and civil wars have been killed by machine guns rather than rockets or grenades. Machine gun from the Peter Brötzmann Octet was recorded in 1968. At the time, more than half a million US soldiers were stationed in Vietnam to fight the North Vietnamese army and its ally, the Viet Cong. In the meantime, the Biafra War was raging in Nigeria, which received far less attention than the Vietnam War. Even wars have a hierarchy.
Machine Gun starts without an intro and with deafening explosions of pure sound; it is a wild carnage, a collective energy production, in which new noise salvos mix again and again until exhaustion. During the recording, the two bass players, two drummers, three saxophonists and the pianist reached such a high noise level that the microphones had to be covered with blankets. The laconic remark of Peter Brötzmann: „A society that tolerates Biafra and Vietnam will naturally produce brutal music.“
La mitrailleuse
La mitrailleuse est considérée comme la plus meurtrière de toutes les armes. En fait, à ce jour, la grande majorité de toutes les personnes qui sont mortes dans les guerres et les guerres civiles ne sont pas tuées par des roquettes ou des grenades, mais par des tirs de mitrailleuses.
Machine Gun du Peter Brötzmann Octet a été enregistré en 1968. Machine Gun du Peter Brötzmann Octet a été enregistré en 1968. A cette époque, plus d’un demi-million de soldats américains étaient stationnés au Vietnam pour combattre l’armée nord-vietnamienne et son allié Viet Cong. Au même moment, la guerre du Biafra faisait rage au Nigeria, qui a reçu beaucoup moins d’attention que la guerre au Vietnam. Même les guerres ont une hiérarchie. Machine Gun débute sans aucune introduction avec des explosions assourdissantes de son pur, est un carnage sauvage, une production d’énergie collective, dans laquelle de nouvelles salves de bruit se mélangent encore et encore jusqu’à l’épuisement. Deux bassistes, deux batteurs, trois saxophonistes et un pianiste atteignent un niveau de bruit tel que les microphones ont dû être recouverts de couvertures pendant l’enregistrement.
Peter Brötzmann commente laconiquement : „Une société brutale qui autorise le Biafra et le Vietnam provoque naturellement la musique brutale.“

Different signals of everyday situations inspired the drawings in the series.
(you can listen to Soundclips in the VIDEO folder)



2021
Perlen am Wegesrand- pearls along the way
For me and my artistical research the fact of understanding is one of the most important engine. In my work I try to make things and processes visual. Its all about, what humans are doing, how we react, how we coping, surmounting, overcoming situations on one hand and on the other hand I´m interested to notice developing in evolution. While I was watching small cells on the microscope, I was fascinated how many different cells only the human body has and how they are connected to each other as the basic units of life. There are 37.2 trillion cells in our body. Their function and relationships are still in an analysis process of many scientists all over the world and they are writing the Human Cell Atlas. In these last drawings, I was working with different Inks and colours in combination to rhythms and layers. It imitates properties of adhesion, merging, splittin and mixing.














One drop only- the inner rhythm
Ink on ricepaper








2020
Berührungspunkte – Stop and go
Tusche auf Reispapier








2019
„Free“, Shikechi Serie
Tusche auf Reispapier, aufgezogen auf Karton











2018







2017






2016
„Duette“








2015
Linienzüge – Linienflüge





2014
„das Verblühen“, animals and lands








2012
„Abstrahieren Buchstabieren“ – Metamorphosen von Form und Linie bis zum Zeichen











2011
„Abstrahieren Buchstabieren“ – Metamorphosen von Form und Linie











